X
تبلیغات
کالج کارآفرینی تیوان
چهارشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 10:44 ب.ظ

  

 

 

قرارداد همکاری شرکت‌های مایکروسافت و یاهو که از یک سال پیش بر سر زبان‌ها افتاده بود، بالاخره امروز امضا شد و مایکروسافت برای 10 سال، خدمات جستجوی اینترنتی یاهو را برعهده گرفت.  

بالاخره همکاری دو شرکت بزرگ مایکروسافت و یاهو قطعی شد. از یک سال پیش، شایعاتی مبنی بر خرید سرویس جستجوی یاهو از سوی مایکروسافت مطرح شده بود، اما عدم پذیرش این درخواست از سوی یاهو در زمستان گذشته که به افت شدید ارزش سهام این شرکت و تغییر مدیرعامل آن منجر شد، مهم‌ترین اتفاقی بود که در رابطه بین این دو شرکت روی داد. 

آخرین مانع بر سر امضای این قرارداد، درخواست یاهو برای پیش‌پرداخت چندصد میلیون دلاری و تضمین عواید چندین میلیارد دلاری این قرارداد از سوی مایکروسافت بود که گویی طرفین به راه‌حلی مشترک دست پیدا کرده‌اند و استیو بالمر، مدیرعامل مایکروسافت بالاخره موفق شده است نظر هیات‌مدیره و سهامداران یاهو را جلب کند. 

به موجب این قرارداد ده ساله، مایکروسافت، نوارهای جستجوی صفحات یاهو را پشتیبانی خواهد کرد و در مقابل، یاهو فروش تبلیغات مرتبط با جستجو را در صفحات خودش و مایکروسافت بینگ (موتورجستجوی جدید مایکروسافت) در اختیار خواهد داشت. این بدان معنی است که یاهو از ارتباط گسترده‌تری با خریداران خدمات تبلیغاتی برخوردار خواهد شد. علاوه بر این، یاهو در 2 سال اول می‌تواند تا 110 درصد از عواید خدمات تبلیغاتی را برای خود بردارد که این مقدار در سال سوم، به 90 درصد کاهش خواهد یافت. 

هدف از این کار، سرعت بخشیدن به نوآوری‌های جستجوی اینترنتی و ارزش‌گذاری بیشتر برای کاربران و خدمات تبلیغات اینترنتی اعلام شده است. کارول بارتز، مدیرعامل یاهو پس از امضای این قرارداد گفت: «این کار، ارزش بیشتری برای کاربران و صنعت ما به همراه خواهد داشت». استیو بالمر، مدیرعامل مایکروسافت نیز گفت: «معامله با یاهو، شرایط رقابت بزرگ‌مقیاس بینگ را فراهم آورده است».

 

برجسته‌ترین بخش‌های این قرارداد از این قرار است:

این قرارداد 10 ساله است
مایکروسافت، پروانه هسته و فناوری‌های جستجوی یاهو را برای 10 سال دراختیار خواهد داشت
بینگ، پلت‌فرم اصلی خدمات جستجوی یاهو خواهد بود
یاهو، عامل فروش جهانی هر دو شرکت مایکروسافت و یاهو خواهد بود. تبلیغات اینترنتی براساس پلت‌فرم ادسنتر مایکروسافت تولید خواهد شد.
در پنج سال اول، مایکروسافت، 88درصد هزینه مالکیت ترافیک جستجوی یاهو را پرداخت خواهد کرد.
مایکروسافت، عواید ناشی از مالکیت و خدمات جستجوی یاهو را برای 18 ماه در هر کشوری تضمین می‌کند.

در روزهای آینده، ابعاد بیشتری از این قرارداد مهم بین غول‌های سایبری منتشر خواهد شد، اما آن‌چه هنوز نامشخص است، موضع گوگل در برابر این قرارداد است. گوگل که بیش از 60 درصد خدمات جستجوی اینترنتی را به خود اختصاص داده، از مدت‌ها پیش نگران امضای این قرارداد و اتحاد دومین و سومین شرکت‌های خدمات جستجوی اینترنتی بود.

باتوجه به موفقیت‌های بینگ در یک ماه گذشته و بروز مشکلاتی مانند از کار افتادن گوگل به‌دنبال خبر مرگ مایکل جکسون، به‌نظر می‌رسد این اتحاد در آینده‌ای نه چندان دور بتواند سهم گوگل را از بازار جستجوی اینترنتی به‌شکل قابل توجهی کاهش دهد.

 

منبع: جالب نیوز 

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo