شرکت مایکروسافت در تلاش است که نسخه جایگزین اینترنتی مجموعه نرمافزاری Office خود را روانه بازار کند، اما این شرکت نرمافزاری در عین حال قصد ارایه رایگان نسخه ویژهای از این نرمافزار را با نام Office Web Apps دارد که هنوز در مرحله بازبینی بهسر میبرد و قرار است از نیمه نخست سال آتی، برای رایانههایی که Office 2010 را خریداری کردهاند، عرضه شود.
به نظر میرسد که مایکروسافت با عرضه نسخه آنلاین Office Web Apps و نسخه آفلاین Office 2010 برای نسل آتی مجموع نرمافزاری Office، سهم بیشتری از بازار رایانههای رومیزی را تصاحب کند و در عین حال رقابت بیشتری را با مجموعه نرمافزاری اینترنتی Google Docs و مجموعه Zoho انجام دهد.
مایکروسافت هماکنون در فضایی بهسر میبرد که نرمافزارهای آفلاین پرسود آن همچنان مورد استقبال کاربران بوده و هنوز عرصه را به رقبای آنلاین واگذار نکرده است. طبق پیشبینیهای انجام شده، تا پایان سال 2009 میلادی مایکروسافت نرمافزارهای آفلاین خود را به ارزش 20 میلیارد دلار به فروش خواهد رساند.
"شری مکلیش"(Sheri McLeish) یکی از تحلیلگران مرکز تحقیقاتی Forrester Research اعلام کرد که گسترش مجموعه نرمافزاری Office توسط مایکروسافت اقدام بسیار مناسبی برای این صنعت محسوب میشود و موفقیت بیشتر شرکت مایکروسافت در این عرصه را تضمین میکند.
او در این خصوص توضیح داد: «اگر ما رقبای مجموعه Office را از جانب گوگل و Zoho در اختیار نداشتیم، بهطور یقین مایکروسافت به فکر عرضه نسخه رایگان Office نمیافتاد. باید توجه داشت که رقابت بیشتر در این زمینه به نفع شرکتهای تجاری و مشتریان خواهد بود».
منبع: همکاران سیستم