رازهای موفقیت یک شبکه بزرگ بر وب Facebook

facebook  

 

وب سایت و شبکه اجتماعی فیس‌بوک در سال 2004 توسط یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد به‌نام مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg(‌ و هم‌اتاقی‌هایش داستین موسکوویتز (Dustin Moskovitz)و کریس هیوز (Chris Hughes) راه‌اندازی شد، تا شیوه برقراری ارتباط در دانشگاه‌ها را تغییر دهد،‌اما امروز بیش از 15میلیون بازدید کاربر در ماه دارد و به‌طور متوسط 6 میلیارد صفحه از این وب‌سایت ماهانه دیده می‌شود. ارزش فعلی فیس‌بوک، حدود 750‌میلیون دلار تخمین زده می‌شود و صرف‌‌نظر از درآمد فوق‌العاده این وب‌سایت و ترافیک آن، کاملا در هدف شغلی خود موفق است.

 

توضیحات تکمیلی در ادامه مطلب 

 


وب سایت و شبکه اجتماعی فیس‌بوک در سال 2004 توسط یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد به‌نام مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg(‌ و هم‌اتاقی‌هایش داستین موسکوویتز (Dustin Moskovitz)و کریس هیوز (Chris Hughes) راه‌اندازی شد، تا شیوه برقراری ارتباط در دانشگاه‌ها را تغییر دهد،‌اما امروز بیش از 15میلیون بازدید کاربر در ماه دارد و به‌طور متوسط 6 میلیارد صفحه از این وب‌سایت ماهانه دیده می‌شود. ارزش فعلی فیس‌بوک، حدود 750‌میلیون دلار تخمین زده می‌شود و صرف‌‌نظر از درآمد فوق‌العاده این وب‌سایت و ترافیک آن، کاملا در هدف شغلی خود موفق است. 
 

فاکتورهای اصلی موفقیت

رمز پیروزی فیس‌بوک، در درک درست و یافتن جامعه‌ای است که از پیش وجود داشته و ارائه سرویسی که برای این جامعه مناسب باشد، نهفته است. قبل از آن‌که فیس‌بوک بخواهد به حالت امروزی در بیاید، تنها قابلیت ارسال برنامه‌های درسی میان دانشجویان را داشت و قطعا راه‌حلی که ارائه داد، متعلق به جامعه‌ای بود که عطش چنین چیزی را داشت. ‌فیس‌بوک برای نخستین بار توانست دانشجویان را براساس برنامه درسی مرتب کند و آنها را به‌هم معرفی کند، بنابراین دیگر در کلاس‌های شلوغ و بزرگ دانشگاه‌های فعلی، احساس غریبی کردن چیزی بیگانه است. بنابراین، حرکت کلیدی فیس‌بوک، انتقال جامعه دانشگاهی، از محیطی آفلاین به محیطی آنلاین است و همین باعث شد که شالوده این وب‌سایت را محکم کند. 

 

محدودیت ثبت‌نام کاربران (و دیگر کارهای آنان) ‌ ‌

فیس‌بوک تصمیمات مهمی در طول دوران حیات خود گرفته است. فیس‌بوک برای آن‌که واقعا به‌دنبال دانشجویان باشد و محیطی کاملا امن ایجاد کند، تنها کاربرانی را می‌پذیرفت که آدرس ایمیل آنها به پسوند .‌edu‌ ختم می‌شد.

همچنین امکان جستجوی دانشجویان خارج از کالج یا دانشگاه محل تحصیل وجود نداشت و همین باعث شده بود این وب‌سایت به محلی قابل اعتماد تبدیل شود. به‌همین دلیل بود که حدود 30 درصد از کاربران شماره تلفن‌هایشان را داخل پروفایل خود گذاشته بودند. هر چند که در حال حاضر مشخص نیست چند نفر شماره‌هایشان را باز گذاشته‌اند. ‌  

 

تجمع ریز جوامع

فیس‌بوک با پیشنهاد تبلیغاتی‌که در جیب داشت، نسبت به دیگر سایت‌های شبکه‌های اجتماعی موفق‌تر بود. پیشنهاد فیس‌بوک، وجود ریزجوامع (به‌تفکیک دانشکده تحصیلی) بود. اگر یکی از شرکت‌های تبلیغاتی می‌خواست دانشجویان دانشکده خاصی را هدف بگیرد، بهترین گزینه برای آن، فیس‌بوک بود چرا که مستقیما به‌مخاطب می‌رسید. چیزی که دیگر شبکه‌های اجتماعی از آن بی‌بهره بودند. 65درصد کاربران فیس‌بوک به‌طور روزانه و 85درصد آنها نیز به‌صورت هفتگی این وب‌سایت را چک می‌کنند، بنابراین تبلیغ‌دهندگان می‌توانند کمپ‌های تبلیغاتی خود را حتی با چشم‌اندازهای زمانی کوتاه نیز برگزار کنند. ‌ ‌ 

 

نشان تجاری در میان کاربران و تبلیغ‌دهندگان

برای آنکه بتوان آگهی‌‌دهندگان بزرگ را در اختیار گرفت، باید خود وب‌سایت بزرگ باشد. یعنی میزان CPM‌(هزینه نسبت به هزار) نسبت به باقی شبکه‌های اجتماعی به‌گونه‌ای باشد که بتوان تبلیغات را به‌سوی وب‌سایت جاری کرد. فیس‌بوک هنرمندانه این کار را انجام داده است و میزان مشاهده 90درصدی کاربران در هفته، یعنی هر چه کاربر جدید بیاید، به تعداد کاربران فعال اضافه خواهد شد. افزایش تعداد کاربران فعال مساوی است با بالارفتن ارزش سهام و در نتیجه، جذب تبلیغات بزرگ برای این وب‌سایت. 

 

ارتباط نزدیک بنیان‌گذار با مخاطب دانشگاهی

در سال2004 که این وب‌سایت تاسیس شد، مارک زوکربرگ دانشجوی دانشگاه هاروارد بود و دو دوست دیگر وی، دومین و سومین کارمندان این شرکت بودند. بنابراین، قابلیت‌های سایت را بر اساس ذهن دانشجویان تنظیم کردند. این دلیل دیگری برای مقبول واقع شدن فیس‌بوک بود، سازندگان فیس‌بوک، یک شرکت بزرگ نبودند؛ کسانی بودند از جنس خود دانشجویان. 

 

شیوه گسترش

پس از آن‌که زوکربرگ بعد از آزمایش چندین و چند سرویس، فیس‌بوک را عرضه کرد (که در ابتدا با دامنه ‌thefacebook.com‌ سرویس می‌داد)، با رئیس دانشگاه هاروارد تماس گرفت تا از آن طریق نسبت به معرفی فیس‌بوک اقدام کند و پس از چانه‌زنی‌های متداول،‌دسترسی به ایمیل دانشجویان هاروارد برای وی فراهم شد و فیس‌بوک، با هدف گرفتن جمع کوچکی از دانشجویان هاروارد رسما کار خود را آغاز کرد. ‌ ‌ 

 

تحلیل خروج

احتمال می‌رود که دیر یا زود فیس‌بوک از طریق یک شرکت بزرگ‌تر خریداری شود و از همین الا~ن حتی شایعه شده است که فیس‌بوک پیشنهاد 750میلیون دلاری یک شرکت را رد کرده است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که فیس‌بوک هم با مایکروسافت و هم با یاهو بر سر 1میلیارد دلار در حال گفتگو است. فیس‌بوک در حال حاضر سالانه حدود 200میلیون دلار از راه تبلیغات درآمد کسب می‌کند.

فیس‌بوک نسبت به دیگر رقبا هم ویژگی‌های دارد که می‌شود از میان آنها به موارد زیر اشاره کرد: ‌ ‌

1. کاربران اصلی فیس‌بوک دانشگاهیان هستند، اما کاربران اصلی مای‌اسپیس مایکروسافت را نوجوانان تشکیل می‌دهند. به‌همین دلیل، به‌خاطر این‌که دانشجویان عموما درآمد دارند و حتی کارت اعتباری به‌نامشان صادر شده است، بنابراین طبیعی است که تبلیغ‌دهندگان فیس‌بوک را بیشتر از مایکروسافت لایق بدانند.

‌2. فیس‌بوک نسبت به مای‌اسپیس، امکان ارائه تبلیغات کوچک بهتری دارد، اما مای‌اسپیس نمی‌تواند وارد جزئیاتی بیشتر از ملیت یک فرد شود. ‌ ‌

3. فیس‌بوک برای تبلیغ‌دهندگان با نشان تجاری قوی گزینه امن‌تری به‌شمار می‌رود، به این دلیل که مطالبی که در آن وجود دارد، کنترل بیشتری می‌شود. تبلیغ‌دهندگان همواره از این‌که تبلیغاتشان کنار متون ناخوشایندی که برخی کاربران ممکن است در صفحه‌هایشان بنویسند، فرار بگیرد، هراس دارند. بنابراین از فیس‌بوک می‌توان آموخت ‌که چه‌طور میان کاربران و سرویس‌ها اطمینان برقرار کرد و چقدر سریع می‌توانید همین اعتماد را به یکی از کلیدی‌ترین فاکتورهای موفقیت بدل کنید. کلیدی‌ترین فاکتور موفقیت، ویژگی‌های یک‌نرم‌افزار نیست، بلکه جا انداختن نام نیک در میان مخاطبان است.  

 

منبع: هفته نامه کلیک