سایت خود را مورد علاقه گوگل (Google friendly) کنید

                                    گوگل

 

 

چند هفته ای است که بیشتر جستجو ها و تحقیقم را روی بحث بهینه سازی رتبه سایت و وبلاگ در موتور جستجو مخصوصا غول موتور های جستجوگر یعنی گوگل گذاشته ام. جسته و گریخته مطالبی در رابطه با بهینه سازی رتبه ی سایت، افزایش Page Rank، سیستم های آنالیز Google برای تشخیص اهمیت سایت و حتی لینک ها و بمب های گوگلی در وبلاگستان فارسی و وبلاگ های دوستانم دیده ام اما شخصا نظرم این است که هیچ چیز به اندازه ی راهنمای گوگل برای طراحان و صاحبان وب سایت ها و وبلاگ ها نمی تواند مفید باشد. پس در این مجموعه پست ها بر آن ام که به طور کامل بحث رنک گوگل را توضیح بدهم. تمام متون و نوشته ها با ترجمه و تحقیق روی نوشته های راهنمای Google برای دارندگان سایت های اینترنتی تهیه شده است.

 

 

توضیحات تکمیلی در ادامه مطلب 


 

 

 

 چند هفته ای است که بیشتر جستجو ها و تحقیقم را روی بحث بهینه سازی رتبه سایت و وبلاگ در موتور جستجو مخصوصا غول موتور های جستجوگر یعنی گوگل گذاشته ام. جسته و گریخته مطالبی در رابطه با بهینه سازی رتبه ی سایت، افزایش Page Rank، سیستم های آنالیز Google برای تشخیص اهمیت سایت و حتی لینک ها و بمب های گوگلی در وبلاگستان فارسی و وبلاگ های دوستانم دیده ام اما شخصا نظرم این است که هیچ چیز به اندازه ی راهنمای گوگل برای طراحان و صاحبان وب سایت ها و وبلاگ ها نمی تواند مفید باشد. پس در این مجموعه پست ها بر آن ام که به طور کامل بحث رنک گوگل را توضیح بدهم. تمام متون و نوشته ها با ترجمه و تحقیق روی نوشته های راهنمای Google برای دارندگان سایت های اینترنتی تهیه شده است.

 

اما سایت های مورد علاقه ی گوگل یا Google Friendly: 

 

 

در مورد ساخت یک سایت گوگل فرندلی نکات فنی و تکنیکی زیادی وجود دارد که در پست های بعدی به آن خواهم پرداخت اما در اینجا به طرح چند نکته ی عمومی تر میپردازم.

به بازدیدکنندگان خود اطلاعاتی را بدهید که به دنبال آن هستند

نوشتن مطالب با کیفیت و به اصطلاح عام کاربرپسند به شما کمک می کند تا علاوه بر بالا بردن بازدید سایت خودتان را پیش گوگل عزیز کنید. در تمامی آموزش هایی که درباره افزایش رتبه در موتور های جستجو خواندم به اولین و تنها نکته ای که بسیار پافشاری شده همین محتوا یا Content است. فراموش نکنید که نوشتن مطلب مورد نیاز کاربر و درک صحیح از نیاز های اوست که سایت شما را پر بازدید کرده و در نتیجه آن را از دید گوگل پر اهمیت می سازد. ضمن اینکه مطالب خوب و پرکاربرد صاحبان سایت ها و وبلاگ ها را به سمت وبلاگ شما جذب می کند و آنها را تشویق می کند که به وبلاگ شما لینک بدهند. گوگل درباره ی مطلب خوب و کاربر پسند می نویسد: “این تنها کار و مهمترین کاری است که شما باید انجام دهید.

همچنین سعی کنید در متن نوشته ی خود از کلماتی استفاده کنید که کاربران اینترنت و کسانی که برای مطلب شما در گوگل جستجو می کنند به راحتی وارد سایت یا وبلاگ شما شوند ولی هرگز به خاطر استفاده ی زیاده از حد از این کلمات نوشته ی خود را طولانی، خراب و ناخوانا نکنید.

مطمئن شوید که سایت ها و وبلاگ های دیگر به شما لینک داده اند

لینک ها به ربات های گوگل (Google crawlers) کمک می کنند تا ارتباط بین مطالب موجود در صفحات اینترنتی را با یکدیگر تشخیص دهد. خیلی ساده است. وقتی گوگل وبلاگ X را برای نتیجه ی جستجوی خود مناسب ببیند، لینک های موجود در آن را نیز بررسی کرده و با کمک گرفتن از الگوریتم ترکیب PageRank (میزان اهمیت سایت شما از دید گوگل) و تکنیک تطبیق کلمات سایت های مرتبط را تشخیص داده و در نتایج جستجو نمایش می دهد.

وقتی سایت A به سایت B لینک می دهد، گوگل آن را به عنوان یک رای سایت A به سایت B در نظر می گیرد. طبیعی است که با شمارش این رای ها و ترکیب آن با PageRank درصد اهمیت سایت B بالا می رود.

این را همین جا بگویم بهتر است: “باور کنید که گوگل اینقدر باهوش هست که ترفند هایی که شما امروز آموخته اید را اگر دیروز یاد نگرفته باشد، امروز یاد می گیرد.” پس بیخود خودتان را به زحمت نیندازید.

لینک ها از نظر گوگل دو دسته اند، لینک های طبیعی یا natural links و لینک های غیر طبیعی یا unnatural links. به خاطر داشته باشید که گوگل الگوریتم هایی برای تشخیص دسته های لینک دارد. لینک های طبیعی مربوط به زمانی است که یک وبمستر یا صاحب وبلاگ محتوای مطلب شما را برای کاربران خود مفید می بیند و تصمیم میگرد برای بهبود مطلب و تکمیل آن در جایی از مطلب به سایت شما لینک بدهد. لینک های غیر طبیعی لینک هایی هستند که برای جلب نظر موتو های جستجو در سایت ها قرار می گیرد. نمونه های لینک های غیر طبیعی که حتی گاهی باعث از بین رفتن رتبه شما می شود را بعدا توضیح خواهم داد.

توجه داشته باشید که فقط و فقط لینک های طبیعی هستند که به ارتقاء رتبه و پیج رنک شما کمک می کند.

صفحه ی خود را در دسترس قرار دهید

سایت خود را بر اساس یک ساختار روشن و مبتنی بر لینک بنا کنید به طوری که هر صفحه ی شما لا اقل از یک لینک متنی ساده قابل دسترس باشد. باد بگویم گوگل از یک ساختار عنکبوتی (Spider view) برای مشاهده ی صفحات شما استفاده می کند. برای آنکه سایت خود را از دید گوگل ببینید از مرورگر متنی Lynx استفاده کنید.

اگر در صفحه شما کد های جاوا اسکریپت، فریم، کوکی، فایل فلش یا DHTML هست که باعث می شود مطالب شما به خوبی و به طور کامل در مرورگر های متنی دیده شود از آن پرهیز کنید. معمولا کد های جاوا مخصوصا کد هایی که به صورت فله ای در بعضی از سایت ها موجود است و اخیرا وبلاگ نویسان خیلی از آنها استفاده میکنند باعث می شود در کار ربات های گوگل خلل وارد شده و نهایتا سایت شما به خوبی در گوگل ثبت نشود.

چیزهایی که باید از آنها جدا پرهیز کنید

وبلاگ خود را به لیست کلمات کلیدی تبدیل نکنید و صفحات خود را فقط برای ربات های گوگل آماده نکنید. گوگل این کار را به عنوان cloak میشناسد. سایت یا وبلاگ شما برای استفاده ی کاربران است. اگر در صفحات وب شما بخش ها یا حتی کلماتی باشد که برای کاربران غیر قابل رویت باشد گوگل آن را به عنوان محتوای فریبنده می شناسد و حتی ممکن است سایت شما را از لیست index خود حذف کند.

شما موطف به خرید سرویس های بهینه سازی سایت و وبلاگ برای موتور های جستجو و دیگر Optimizer ها نیستید. گوگل در راهنمای الگوریتم های خود به روشنی اشاره می کند که سایت هایی که با عناوینی مانند “ارتقاء تضمینی رتبه سایت در موتور جستجو” فعالیت می کنند فقط می توانند به صورت تدریجی روند جریان افزایش PageRank شما را دنبال کرده و در مورد نوع نوشتن به شما مشاوره دهند. در غیر این صورت چیزی به جز کلاهبرداری و یا گول زدن گوگل نیست. توجه کنید که گوگل تاکید می کند اگر دامین شما در این سرویس های متقلب و برای گول زدن گوگل ثبت شده باشد ممکن است شما را به طور کامل از لیست Index خود حذف کند.

هرگز برای نشان دادن محتوا، نام و یا لینک های مهم از تصویر به جای متن استفاده نکنید. اگر در مواردی تصویر به نظرتان گویا تر از نوشته است، حتما از تگ ALT برای تصاویر خود استفاده کنید. گوگل هنوز رسما ربات هایی که بتوانند متن را از داخل عکس استخراج کند پس اگر دوست دارید مورد توجه گوگل باشید تب ALT را فراموش نکنید.

هرگز چندین کپی از یک محتوا را در وبلاگ خود ایجاد نکنید. این کار باعث کاهش پیج رنک و محبوبیت شما نزد Google می شود. بعضی سایت ها برای هر پست خود بخش هایی مانند نسخه ی قابل چاپ و نسخه ی فقط متن دارند. اگر سایت و وبلاگ شما هم از این دسته است حتما سعی کنید فایل robots.txt را که حاوی تنظیماتی برای دسترسی ربات های گوگل است را تنظیم کرده و اجازه ی ورود به صفحات تکراری را به آنها ندهید.

در آخر

در این مجموعه پست ها به تحلیل الگوریتم های گوگلی از دید خود این سایت خواهم پرداخت. شما می توانید با پیگیری اخبار از طریق خوراک وبلاگ یک شهروند الکترونیکی و یا پیگیری بخش گوگل مطالب آینده ی بهینه سازی در موتور های جستجو را پیگیری کنید.

 

منبع: وبلاگ یک شهورند الکترونیکی