گوگل چه اطلاعاتی از وبلاگ شما را در فهرست خود index می کند

  

 گوگل 

 

نکاتی را که در این آموزش می آموزیم مربوط به بخشی از اطلاعات موجود سایت شما در موتور جستجوی گوگل است که دانستن آنها برای هر وبمستر، وبلاگ نویس، مدیر سایت و نویسنده ی حرفه ای اینترنت لازم است. اولین سوالی که به نظر می رسد این است که گوگل کدام صفحات سایت شما را می بیند؟ به کدام صفحات اهمیت بیشتری می دهد؟ کدام بخش ها را بیشتر دوست دارد و آیا از نظر الگوریتم ها و ربات گوگل آیا سایت های دیگری هستند که محتوای مشابه سایت شما داشته باشند؟ 

دسته ی دوم سوالات به این بخش توجه دارد که اگر جایگاه شما در هر یک از بخش های بالا خوب نیست یا درخور سایت و وبلاگ شما نیست چرا وبلاگ شما در این بخش قرار گرفته است.

دسته ی سوم سوالات هم که هدف مجموعه آموزش های بهینه سازی رتبه سایت و وبلاگ در موتور جستجو ی گوگل است، سوال در مورد راهبرد های حل این مشکلات و به دست آوردن رتبه ی بهتر و شایسته تر است. 

 

بخش اول سوالات مطرح شده را اینجا پاسخ می دهم و بخش های بعدی را می توانید به مرور زمان در بخش گوگل پیگیری کنید.  

 

وبلاگ شما در فهرست های گوگل 

 

۱- کدام صفحات از سایت شما در فهرست گوگل index شده است؟

برای اینکه بدانید کدام صفحات سایت شما در سایت google ثبت شده است کافی است که از یک جستجوی ساده استفاده کنید. برای مثال وقتی می خواهید بدانید کدام صفحات از وبلاگ من در موتور جستجوی گوگل ثبت شده است کافی است در کادر جستجوی گوگل عبارت site:blog.eshahrvand.com را وارد کرده و جستجو کنید. با این کار لیستی از صفحات index شده ی شما در موتور جستجوی گوگل لیست می شود.

شما می توانید با تکمیل عبارت مورد جستجو ی خود نتایج را به فهرست صفحات موجود در یک subdomain یا دایرکتوری محدود کنید. مانند site:blog.eshahrvand.com/category/google که تنها صفحات دسته ی گوگل وبلاگ یک شهروند الکترونیکی را در لیست خود می آورد. 

 

۲- کدام صفحات اینترنتی به شما لینک داده اند؟

دانستن این بخش از این نظر اهمیت دارد که یک طراح وب، وبمستر یا نویسنده ی وبلاگ می تواند بفهمد کدام مطالبش بیشتر نویسندگان و طراحان دیگر را به خود جذب کرده است. برای یافتن پیوند هایی به وبلاگ شما که در لیست گوگل قرار دارند می توانید از عبارت link در عبتدای آدرس دامنه  خود استفاده کنید. مانند link:google.com و یا لینک به یک صفحه خاص مانند link:google.com/webmaster 

 

3- چیزی که در حال حاضر در cache (نهانگاه) گوگل از سایت شما موجود است.

با افزودن عبارت cache به ابتدای نام دامنه می توانید چیزی را که گوگل در حال حاضر به عنوان نسخه ی ذخیره شده سایت شما در خود دارد را مشاهده کنید. مثل عبارت cache:blog.eshahrvand.com که آخرین نسخه ی ذخیره شده ی صفحه اصلی وبلاگ من را نشان می دهد. اهمیت این مطلب در آن است که مشخص می شود googlebot چگونه سایت شما را می بیند. اگر نمی خواهید سایت شما در گوگل cache شود می توانید از تگ HTML  زیر استفاده کنید.

<meta name=”robots” content=”noarchive”> 

 

4- چه صفحاتی به سایت من شباهت بیشتری دارند؟

با جستجوی عبارت related پیش از نام دامنه ی سایت خود گوگل سایت های مشابه سایت یا وبلاگ شما را لیست می کند. این کار دقیقا مانند زمانی است که شما می خواهید در یک کتاب فروشی کتابی مانند هری پاتر بیابید. به طور کلی از این اپراتور برای به دست آوردن نمونه های مشابه سایت خود و بررسی تداخل یا overlap کاری است. به عنوان مثال من عبارت related:copyscape.com را جستجو کردم.

توابع بالا به نظرم مهمترین توابع کاربردی گوگل برای یک وبمستر به منظور کشف ماهیت index گوگل از سایت یا وبلاگش می باشد. در آموزش بعدی در مورد اینکه اگر در نتایج بالا جایگاه خوبی ندارید چه باید بکنید توضیح خواهم داد.  

 

منبع: وبلاگ یک شهروند الکترونیکی