سردی روابط موزیلا و گوگل

 سردی روابط گوگل و موزیلا  

 

 

 

جعبه‌ها در راهروهای دفتر جدید شرکت موزیلا قطار شده‌اند و مدیرعامل این شرکت، جان لیلی قدری برای پیدا کردن جایی برای نشستن سردرگم به نظر می‌رسد. موزیلا که شرکت تولیدکننده مرورگر Firefox است مکان دفاتر خود را تغییر داده و علت آن، ایجاد فضای بیشتر برای کارکنان جدیدی است که استخدام کرده است.  

 



جان لیلی می‌گوید: ما یاد گرفته‌ایم چگونه با مایکروسافت و اپل رقابت کنیم. گوگل شرکت بزرگی است و شرایط اخیر بدین مفهوم است که یک شرکت غول دیگر به رقبای ما اضافه شده و این کار را سخت‌تر می‌کند. 



از سال 2004 شرکت موزیلا یک چهارم کل بازار مرورگرها را به خود اختصاص داده که این امر حاصل تمرکز این شرکت بر سرعت، امنیت و نوآوری است. یکی دیگر از دلایل موفقیت این شرکت تولید و بازاریابی آن توسط جامعه‌ای گسترده از برنامه‌نویسان، تست‌گر‌ها و طرفدارانش بوده است. این داوطلبان که تعداد‌شان به بیش از 1000 نفر می‌رسد توسط بنیادی غیر‌انتفاعی سازماندهی می‌شود و عامل اصلی موفقیت Firefox هستند. مرورگر موزیلا مصداق موفقیت نرم‌افزارهای متن باز محسوب می‌شود. 



رشد موزیلا باعث شد شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری وارد رقابت در این حوزه شوند. مایکروسافت و اپل هر دو با اضافه کردن امکانات جدید به مرورگرهای خود صحنه رقابت را سخت‌تر کردند. علی‌رغم رقابت سنگین هنوز 300 میلیون کاربر در سطح جهان از Firefox استفاده می‌کند.
در بدو امر موزیلا و گوگل قراردادی بستند که طی آن صفحه اول Firefox سایت گوگل باشد. در مقابل گوگل رقم قابل توجهی به موزیلا پرداخت می‌کرد که 88 درصد از درآمد 75 میلیون دلاری این شرکت را در سال 2007 تشکیل می‌داد. این قرارداد به گوگل کمک کرد تا سهم خود را در بازار جستجو افزایش دهد. هنوز انتظار نمی‌رود گوگل از این قرارداد صرف نظر کند، اما با توجه به اینکه مرورگرهای رقبا، از جمله گوگل، روز به روز بهتر می‌شود، موزیلا باید راه جدیدی برای حفظ سهم بازار خود پیدا کند. 


 

منبع: همکاران سیستم 

 


اما نمی‌توان علت را تنها افزایش پرسنل دانست. دفاتر سابق موزیلا درست در کنار دفتر مرکزی گوگل بود و سال‌ها گوگل کارفرما و متحد ارشد موزیلا تلقی می‌شد. اما با تولید مرور‌گر Chrome در ماه سپتامبر این شرکت به بزرگ‌ترین رقیب موزیلا تبدیل شد. طبیعی بود که موزیلا  باید نقل مکان می‌کرد.