:: اخبار دنیای وب ::

جدیدترین اخبار IT -مقالات آموزشی

:: اخبار دنیای وب ::

جدیدترین اخبار IT -مقالات آموزشی

ارائه یک مدل فیزیکی - آماری برای وارد کردن کلمات کلیدی روی وب

 وب

 

 

پژوهشگران ایتالیایی و فرانسوی یک مدل فیزیکی - آماری را توسعه دادند که در خصوص توسعه پدیده "برچسب زنی" (وارد کردن کلمات کلیدی) روی وب توضیح می دهد و می تواند راهی جدید در عرصه تبلیغات، شبکه های اجتماعی، فهرست بندی و وبگردی در شبکه ارائه کند. 

 

 

 به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران،از سایت خراسان نیوز، امروزه در تمام صفحات موجود در شبکه، کلمات کلیدی مورد استفاده قرار می گیرند.  

وبلاگ نویسان و سردبیرهای وب، محتویات خود را برچسب می زنند و کسانی که عکس هایی را روی سایت های فیلکر و فیس بوک می گذارند و یا صفحات وب مربوط گردهمایی ها را اداره می کنند 

 این صفحات را با یک سری کلمات کلیدی یا برچسب همراه می کنند. این برچسب ها (tags) به کاربران برای رسیدن آسانتر به صفحه مورد علاقه خود کمک می کند. اکنون محققان شورای ملی تحقیقات و دانشگاه ساپینزا در رم و موسسه CNRS فرانسه یک مدل فیزیکی- آماری برچسب زنی (tagging) را توسعه داده اند که می تواند نتایج مکانیزم کاربران وب را در وارد کردن برچسب ها بازسازی کند. 

این دانشمندان که نتایج تحقیقات خود را در مجله علمی Pnas منتشر کرده اند برای بازسازی مسیر ذهنی کاربران در وارد کردن برچسب ها و جست وجوی محتویات مورد نظر، شبکه را همانند فضایی تجسم کردند که در آن کاربر هر قدمی را که برمی دارد، یک برچسب از خود به جا می گذارد که این برچسب ها از نظر معناشناختی به هم مرتبط هستند مثل برچسب های "آسمان- ابر" و "ابر- سفید". به این ترتیب محققان توانسته اند مسیر برچسب های کاربران را یکی پس از دیگری بازسازی و هزاران پست فرضی را ایجاد کنند.  

سپس با مقایسه میان این پست های فرضی و برچسب های واقعی منتشر شده روی سایت های شبکه های اجتماعی، این دانشمندان تطابق های مختلفی را در ساختار برچسب ها پیدا و مشاهده کردند که در شبکه، محتویاتی که با برچسب های با ترکیب معنا دار شناسایی می شوند، پربیننده تر از محتویات دارای برچسب های بدون ترکیب معنادار هستند. 

با اندازه گیری نزدیکی ارتباط معنایی میان برچسب ها می توان به برخی از مفاهیم کلیدی دست یافت که در راهنمایی وبگردان در انجام جست وجوها نقش مهمی ایفا می کند.   

 

منبع: شبکه فن آوری اطلاعات ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد