:: اخبار دنیای وب ::

جدیدترین اخبار IT -مقالات آموزشی

:: اخبار دنیای وب ::

جدیدترین اخبار IT -مقالات آموزشی

لپ تاپ های سبک وزن ارزان

 

 

 

 

دو سه سال بود که بازار را برای ابتیاع لپ تاپی سبک وزن، ارزان قیمت و خوش اندام که کمتر از دو کیلوگرم وزن، کمتر از 14 اینچ بعد و کمتر از یک میلیون تومان قیمت داشته باشد زیرورو کردم اما نتیجه ای درپی نداشت. راستش خیلی هم بی نتیجه نبود و یکی دو مدل پیدا شد اما از لحاظ فنی به هیچ وجه من الوجوه قابل تامل نبود. شرایط در روزگار کنونی اندکی تغییر کرده است.  



مردمان بیشتر روی خوش به لپ تاپ ها نشان می دهند و پیش بینی شده است متوسط تعداد فروش این قبیل دستگاه ها حدود 200 درصد نسبت به سال 87 افزایش داشته باشد. نکته جالب همین است که با آغاز رکود جهانی، بازار ایران اشتیاق بیشتری به لپ تاپ ها نشان داده است، چنانچه فروش 500 هزار دستگاه در سال گذشته تا 1/5 میلیون دستگاه افزایش نشان دهد با یکی از پدیده های نادر در بازارهای جهانی روبه رو خواهیم بود. البته جای تعجب ندارد چرا که اینجا ایران است و همه چیز ممکن. و اما بعد شرکت دل با شناخت خوبی که از بازار دارد در اقدامی هوشمندانه اقدام به تقلیل مشخصات فنی برخی از مدل های فاخر XPS کرد و قیمت آنها را تا کمتر از 800 دلار کاهش داد. از این رو احتمال دارد چنین محصولاتی را بتوان در بازار داخلی با قیمتی کمتر از 900 هزار تومان تهیه کرد. به عنوان مثال مدل Dell XPS 1330-G در بازار داخلی بین 800 تا 850 هزار تومان قابل ابتیاع است.  



وزن این قبیل مدل ها حدود 8/1 تا دو کیلوگرم بوده و اندازه نمایشگر ال سی دی آنها نیز اغلب 3/13 اینچی است. استفاده از مدل های 1/14 اینچی نیز توصیه می شود با این تفاوت که وزن آنها به طور معمول تا 1/2 کیلوگرم افزایش خواهد یافت. مدل های دیگری مانند Dell Vostro، Acer Extensa، Compaq Presario و HP Pavilion را می توان پیدا کرد که ابعاد آنها محدود به 3/13 و 1/14 باشد اما بدیهی بدانید که وزن شان از 4/2 کیلوگرم فراتر خواهد رفت. باید واقع بین بود، نمی شود محصولی خرید که هم ارزان باشد، هم سبک و هم قابلیت های فنی فاخر ارائه کند. دستگاه بدون سیستم عامل یکی از راه های کاهش قیمت لپ تاپ ها فقدان سیستم عامل است. البته نه اینکه اصلاً سیستم عامل نداشته باشد بلکه از گونه های رایگان آن استفاده شده باشد. به عنوان مثال هر یک از نسخه های ویستا بین 100 تا 300 دلار قیمت دارند. 



چنانچه لپ تاپی همراه با سیستم عامل DOS یا لینوکس عرضه شود، هزینه ای بابت نصب سیستم عامل از مشتری دریافت نخواهد شد. بسیاری از مدل های
3/13 اینچی و حتی 4/15 اینچی برای کاهش قیمت و جلب مشتری بیشتر همراه با سیستم عامل بدوی DOS عرضه می شوند که برای کاربر ایرانی فوق العاده است چرا که تا قبل از پذیرش قوانین جهانی کپی رایت، هزینه ای بابت نرم افزار پرداخت نمی شود. علی ایحال بد نیست گشتی در بازار بزنید و از مدل های جدید دیدن کنید. حتم دارم با قیمتی کمتر از 900 هزار تومان می توانید سه چهار مدل اصل ونسب دار پیدا کنید.

 

 

منبع : سرمایه 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد